Fotofestival Uničov

Festival zaměřený na současnou fotografii a její přesahy. V Uničově.

Fotofestival Uničov 6
13. — 15. května 2016

FB událost: www.bit.ly/ffu6udalost

Tématem letošního Fotofestivalu Uničov je fotografie jako předobraz. Fotografie se oproti očekáváním nestala v 19. století zkázou malířství. Mnoha autorům pomáhala jako předloha a dalším uvolnila ruce k hledání abstrakce. Její vliv na vývoj umění je zásadní a mnohem časnější, než malicherný boj o uznání fotografie jako umění. Možností a způsobů využívání fotografie napříč necelými dvěma stoletími existence tohoto média je celá řada. Od těch nápadnějších jako jsou koláže nebo práce s archívy po používání nalezených fotografií jako inspiraci pro malbu. Výstavy, site-specific instalace, přednášky a diskuze představí výběr těchto mnohdy překvapivých možností. / Text: Martin Fišr

——————
pá 17.00 — VERNISÁŽ VÝSTAVY
Magdalena A. Turzová – Sadness of Things
Galerie UPSIDE|DOWN, Gymnázium Uničov, Gymnazijní 257

Magdalena A. Turzová (1978) ve svém nejnovějším malířském souboru Sadness of Things čerpá ze serverů, kde lidé nabízí nejrůznější zboží zadarmo, či spíše za odvoz. Amatérské fotografie banalit jako třeba akvárko, toaletní zrcadlo, talíře, okna, unimobuňka, gauč se stávají zdrojem pro malbu na plátně. Nejedná se sice o techniku olejomalby, ale i tak kontrast péče, kterou věnuje Magdalena zachycení nechtěných přebytků, je pro její tvorbu typický. Autorka ve své malířské tvorbě celkem dlouhodobě zpracovává podivnosti hanáckého venkova. V předchozí výstavě v olomoucké galerii W7, kterou pojmenovala Ospalá díra, se zaměřila na spíše krajinářské momenty. Nová zátiší, ať už je jejich původ jakýkoliv, představují logický krok směrem pod povrch podivně slepených obydlí a nešlechtěné krajiny.

pá 19.00 — PERFORMANCE
Oldřich Bystřický – Tichý díl
New Teta Gallery, Dr. Beneše 89

Oldřich Bystřický (1981) se pro performanci v rámci fotofestivalu probere svým bohatým obrazovým archivem. Sbírá drobné stopy z časů, kdy ještě převládala ruční výroba a nic se nevyrábělo tak, aby to s bídou přežilo záruční dobu. Někdy se jedná o skutečné střípky. Třeba obkladačky ze zdemolovaných parterů funkcionalistických činžáků. Jindy stavební příručky, fotopohlednice, šablony, zažloutlé výkresy z hodin geometrie... Bezčasí utvrzují jeho vlastní kresby.

VERNISÁŽ VÝSTAVY
Michaela Kuříková – Kousky a chvilky
New Teta Gallery, Dr. Beneše 89

Michaela Kuříková (1982) prostřednictvím techniky koláže a kresby na výstavě Kousky a chvilky odkryje (ne)důležité vazby mezi celkem a jeho jednotlivými částmi. Práce Michaely Kuříkové odráží obecné snažení zorientovat se ve spleti vizuálních informací a podmětů, kterým jsme každodenně vystavováni.
pá 21:00 — HUDBA

AID KID live set, Czenda
Motokáry Uničov, Šumperská 1195

Aid Kid. Za pseudonymem stojí muzikant, producent a multimediální umělec Ondra Mikula. Po vydání prvních dvou singlů (Sleep Start a Broken Arp) a předskakování zavedeným zahraničním jménům (SOHN, SOPHIE, Groundislava, Wax Tailor, Arms and Sleepers atd.) se stal vycházející hvězdou pražské elektronické hudební scény. Živé sety staví na improvizaci vlastních tracků, ve kterých kombinuje emotivní beaty a gradující struktury. V dubnu 2015 vydal Aid Kid ve vlastní režii eponymní debutové album, které vzbudilo pozitivní kritický ohlas. V současné době studuje umění a design se zaměřením na interaktivní instalace, multichannel sound art a videomapping. Coby člen audiovizuální formace Black Division pracoval na řadě videomappingových projektů, které byly k vidění např. na Staroměstském náměstí nebo na Expo 2015 v Miláně. / text: Radio Wave
www.aidkid.cz

Czenda. Vyklubal se z podhoubí stále funkční a úspěšné Rebellions crew, která je od začátku (rok 2005) ovlivněna především dubem, reggae a jungle. Miluje hudbu a za mixem se zaměřuje na různorodé odnože elektoroniky. Na FFU 6 očekávejte spíše eklektickou selekci oblíbených muzikantů.

so 14.00 — PŘEDNÁŠKA
Lenka Opálková – Písmo bijáků a kulturáků
Muzeum Baroka, Kostelní nám. 153

Lenka Opálková (1989) studentka grafického designu ve Zlíně nám představí svou badatelsko-archeologickou práci zabývající se typografií užívanou na budovách kulturně-společenských zařízení nazvanou Písmo bijáků a kulturáků. Autorka znovu objevuje stavby a místa s charakteristickou vizuální identitou, před tím než nadobro zmizí z veřejného prostoru.

so 16.00 — PŘEDNÁŠKA
Jan Zálešák – Projektivní archeologie
Muzeum Baroka, Kostelní nám. 153

Jan Zálešák (1979). Dieter Roelstraete označil před časem postsocialistickou Evropu za exkluzivní archeologickou lokalitu, přinejmenším z pohledu těch, kteří se zhruba v polovině minulé dekády začali vydávat na cesty do minulosti uložené v archivních krabicích, v časopisech, ve filmech a ve fotografiích. Přednáška bude zaměřena na několik vybraných umělců z Česka, Polska a Slovenska, jejichž tvorba je pozoruhodná z hlediska způsobů užití fotografie jako zdroje (re)konstrukce individuální i kolektivní paměti.

so 18.00 — VERNISÁŽ VÝSTAVY
Tomáš Pospěch – Pěstitelské a kurátorské práce
Galerie U Minoritů, Haškova 217

Tomáš Pospěch (1974) představí několik prací, které nabízí nový pohled na nalezené diapozitivy Agrokombinátu Slušovice. Ty vytvořil v letech 1978–1989 zlínský reklamní fotograf Jan Regal. Na výstavě je doplňují další práce, které vznikly v dnešních Slušovicích, a to v bezprostřední návaznosti na tento archiv. Zasazením do nového kontextu se neztrácí nic z toho, co fotografie skutečně zobrazují, ale nově nabídne srovnání dalších vrstev obrazu, kde můžeme sledovat různé systémy zobrazování a strategie propagace, které byly při jejich vytváření užívány.

so 19.00 — PERFORMANCE
Viktor Takáč – Paobraz
Šatlava – muzeum vězeňství, Příční 205

„Předobrazem obrazů je pro mne takzvaný efekt zbytkového obrazu – „afterimage”. Obraz, který ve shluku obrazů zachytíme a který má z neznámého důvodu tendenci ulpívat, nemizet. Otázkou je, jestli nějaký důvod očekávat. Uskutečňuje se spojováním takových obrazů obraz nový, nasycený, hutný? Nebo takové obrazy upozorňují na to, že existuje skládanka, ve které se k sobě jednotlivé obrazy pojí? Krystalizují tak obrazy nové, nebo jsou to obrazy, které jsme již dávno viděli? Pro začátek se spokojím s tím, že obrazy mohou mít tendenci ulpívat, nemizet.“

Viktor Takáč (1982) pracuje nejčastěji s novými médii. Návštěvníci galerií jej znají jako autora videí, videoobjektů a instalací, ve kterých rozkládá filmové médium na jednotlivé prvky a principy. Nově složené obrazy představují nezřídka technicky náročné hádanky. V performanci Paobraz zpochybní důvěru v naše vnímání prostoru a naše sítnice promění v projekční plátna. Půjde o exkurz k úplným kořenům pohyblivého obrazu.

www.viktortakac.cz

so 20.00 — HUDBA
Edoshův Kurník, Marfoldy, Mango Sheikh
Motokáry Uničov, Šumperská 1195

Edoshův Kurník. Mladý kutnohorský dada rap. Edosh Zpochybňovač (rap, beaty), Tromboza Narušená (rap), Laktoza (rap, zpěv), Qbeat (beatbox) a Brutální Nikita (kreatif konzultant). Hudba Edoshova Kur-níku vychází z hip hopu, syrového electra, dubstepu a jazzu. Texty se píší kolektivně nebo individuálně s přihlédnutím a zásahy všech vejcorodých. Koncerty spočívají ve kvokání do beatů souběžně s opeřenou divadelní performance včetně rekvizit a piva.

Marfoldy. Hudební dramaturgyně malého olomouckého rádia UP AIR, která prvním rokem přičichá k půvabům DJingu.

Mango Sheikh. Jednočlenné hudební těleso z Jihlavy, které vzniklo v roce 2014 a jehož tvorba na pomezí psychedelie a elektroniky kombinuje prvky dubu, samply nejrůznějšího původu a naživo hrané nástroje. / www.soundcloud.com/mango-sheikh

ne 15. 5. 2016 – VÝLET
možnost výletu (domluví se případně během festivalu)

Spolupráce:
Městské kulturní zařízení Uničov, Gymnázium Uničov

Podpora:
Město Uničov

Pořadatelé:
Petr Willert, Martin Fišr, Radomír Veselý, Radka Vařeková, Vojtěch Janoušek, Lucie Polášková, Jan Gabriel, Marie Vařeková + galerie UPSIDEDOWN